Daltononderwijs

Ik kan, ik mag, ik durf!

Daltononderwijs

Wij zijn sinds jaren een daltonschool en verbonden aan de Nederlandse Dalton Vereniging (NDV).

Wat is daltonderwijs?

Bij daltononderwijs staan de mogelijkheden van het kind centraal. Er wordt voor ieder kind bekeken wat het nodig heeft om te kunnen leren, zich te ontwikkelen. Door de hele school zie je de beweging van Dalton terugkomen. Elke groep op eigen niveau, maar zeker verbonden met elkaar. Er heerst een sfeer waarin kinderen worden uitgedaagd om te leren; zelfstandig, met elkaar en van elkaar.

De vijf pijlers die vormgeven aan ons daltononderwijs:

  1. Verantwoordelijkheid – Vrijheid in Gebondenheid
    Verantwoordelijkheid en Vrijheid in Gebondenheid zijn twee kanten van dezelfde medaille. Het één kan niet zonder het ander. Het Daltononderwijs ziet een mens/kind als een persoon die zelf kan en mag kiezen, maar die voor de gevolgen van zijn keuzes ook verantwoordelijkheid draagt.
    Voorwaarde is dat er samen duidelijke en algemeen aanvaardbare afspraken worden gemaakt over de grenzen van deze vrijheid. Alleen door verantwoordelijkheid te geven kan verantwoordelijkheid worden geleerd.
  2. Zelfstandigheid
    De kinderen worden gestimuleerd en aangezet om problemen zelf op te lossen, het werk zelf te plannen en dus niet voortdurend afhankelijk te zijn van hulp. Uitgangspunt daarbij is dat we geloven in de vele mogelijkheden die kinderen hebben. Ook leren we de kinderen om hun werk zelf te waarderen.
    De leerkracht biedt de ruimte tot zelfstandige verwerking van opdrachten en toont daarmee zijn vertrouwen in de leerling. Het zelfvertrouwen van de kinderen krijgt hiermee een stevige positieve impuls. Zelfstandigheid kan alleen gedijen als kinderen voldoende verantwoordelijkheid en vrijheid wordt geboden.
  3. Samenwerken
    Een mens kan, ondanks zijn vrijheid en zelfstandigheid, niet zonder zijn medemens. Een medemens om te steunen maar ook om steun van te krijgen. De grens van de individuele vrijheid wordt mede gesteld door de vrijheid van de ander.
    De leerling functioneert als lid van een sociale groep, waarin elk vrij individu zich er voortdurend van bewust moet zijn, dat hij meewerkt aan en verantwoordelijk is voor het geheel en dat hij daarover verantwoording schuldig is.
    Samenwerken is voorwaarde voor een democratische grondhouding.
  4. Effectiviteit/Doelmatigheid
    Het daltononderwijs is gericht op een effectieve inzet van tijd, menskracht en middelen.
    Een taak als drager van de te leren vaardigheden en kennis biedt optimaal gelegenheid om tot een doelmatige inrichting te komen. Een taak op maat houdt een leerling doelmatig en functioneel bezig.
  5. Reflectie
    Het kritisch benaderen van onderwijskundige ontwikkelingen en inzichten is op een Daltonschool vanzelfsprekend. Iedere leerkracht werkend op een Daltonschool reflecteert op zijn/haar onderwijspraktijk en professioneel handelen. Ook op schoolniveau vindt reflectie over het onderwijs voortdurend plaats. Reflectie en evaluatie dragen in hoge mate bij tot een verkenning van de leerweg om het doel te bereiken.

Borging

Daltonscholen in Nederland werken samen aan kwalitatief goed daltononderwijs door allemaal deel te nemen aan planmatige zelfevaluatie en visitatie om hun kernwaarden te waarborgen. Een daltonschool is een lerende organisatie, die haar leerkrachten ondersteunt bij het zich permanent scholen en bij het experimenteren in en reflecteren op hun praktijk. Teamleren heeft op een daltonschool hoge prioriteit. Verantwoordelijkheden voor dalton liggen in het team van docenten. Het daltononderwijs zet ook sterk in op het maatjesleren van scholen binnen en buiten een regio. De Nederlandse Dalton Vereniging geeft licenties en certificaten af aan instituten, scholen en personen als zij er blijk van geven de kernwaarden op goede wijze in de praktijk vorm en inhoud te hebben gegeven. Het Palet is een gecertificeerde Daltonschool.

Daltonkernwaarden - Vertrouwen

Verantwoordelijkheid

Daltonkernwaarden - Samenwerken

Samenwerking

Daltonkernwaarden - Effectief

Effectiviteit

Daltonkernwaarden - Zelfstandigheid

Zelfstandigheid

Daltonkernwaarden - Reflectie

Reflectie